Ervaringen KNMV trainingen

Toen vorig jaar de motorkriebels te groot werden, heb ik eerst maar een tweetal rijlessen geboekt bij mijn oude instructeur Anoep. Toch even kijken of ik het motorrijden nog echt leuk vond, of het nog lukte en of ik niet te bang was op de motor. Het ging nog redelijk als vanouds, je verleert het kennelijk niet echt. 

Eind februari dit jaar kocht ik dan een tweedehands motor. Het werd een grijze Suzuki GSX 750F. Terug naar mijn oude liefde, alleen dan met een klein beetje meer cc. Toch nog een beetje onwennig, pakte ik het motorrijden weer op. Al snel merkte ik dat bochten een “dingetje” was. Dus schreef ik me in voor de KNMV training “Beter door de Bocht”.

De perfecte bocht rijden

Het rijden van bochten beschouwen de meeste motorrijders als een van de leukste, maar ook als een van de moeilijkste kanten van het rijden op twee wielen. En terecht, het besturen van een motorfiets is veel lastiger dan het besturen van een auto. Tijdens deze bochtentraining gaan we op zoek naar de manier om de perfecte bocht te rijden. Dat komt aan op het herkennen en beoordelen van de bochten, het bedenken van de aanvalstechniek en de uitvoering daarvan.

Vol goede moed reed ik naar Arnhem. In een klein groepje (slechts 3 leerlingen in mijn geval) gingen we de hele dag met de instructeur op pad. Over bochtige boerenweggetjes en uiteindelijk zelfs over de Posbank. Dat laatste stuk ging me helaas niet in de koude kleren zitten. Het was net té pittig voor mij. En omdat we al een hele dag aan het oefenen waren geweest, waarbij ik al behoorlijk vooruitgang had geboekt, vond ik het welletjes. Ik moest me wel comfortabel blijven voelen op de motor natuurlijk. Tijdens het rijden werden overigens videobeelden gemaakt, die we tijdens de lunch en aan het eind van de middag hebben bekeken. Wat ontzettend handig en leerzaam is dat.

Thuis kon ik het geleerde weer in de praktijk gaan brengen en ja hoor, mijn bochten gingen al wat beter en als ik eens een bocht niet lekker inging, hoorde ik de stem van Joop, mijn instructeur, nog in mijn hoofd: “kijken waar je naar toe wilt, niet te dichtbij kijken, ver genoeg doorrijden en dan pas kantelen”.

Na deze leerzame dag wist ik wel dat ik nog een extra training wilde doen, om toch mijn rijvaardigheid te vergroten, ik had immers toch al weer een dikke 14 jaar niet gereden, en mijn zelfvertrouwen.
De keuze voor VRO Op maat of VRO Expert vond ik echter wat lastig en dus benaderde ik KNMV met de vraag wat beter zou passen. Na een leuk telefonisch gesprek, heb ik gekozen voor de VRO Expert.

De KNMV zet hierover op hun website het volgende:

In één dag je motor beter onder controle

De VRO Expert is voor elke motorrijder toegankelijk; ongeacht leeftijd, type motor of rijervaring. De training is gericht op het verhogen van jouw veiligheid en de verkeersveiligheid. Bij elke oefening wordt besproken waarom die gedaan wordt en waar jouw persoonlijke uitdaging in zit. Uiteindelijk kun je op basis van je eigen ervaringen gedurende de dag zelf de connectie maken naar veilig verkeersgedrag op de openbare weg.

En dus toog ik afgelopen zondag 28 juli naar het circuit in Lelystad. Want dit alles zou op een afgesloten circuit gegeven worden. Bij binnenkomst kreeg ik de vraag wat voor type rijder ik ben. Hahaha, nou ik ben zeker geen snelheidsduivel en stevig doorrijden lukt me alleen op het rechte stuk, dus schaar mij maar bij de rustige rijders….
En zo geschiedde het dat ik samen met 7 mannelijke motorrijders met instructeur Jan aan de slag ging: remmen op hoge snelheid, aquaplaning, over voorwerpen/vervuiling (balk/band/zand) rijden, bochtentechniek deel 1, remmen in de bocht, lane change, bermvlucht en bochtentechniek deel 2.

We hebben veel gelachen, grote verhalen gehoord van Jan (met inmiddels ruim 46 jaar en 2 miljoen kilometer ervaring) en onze grenzen en die van de motoren ervaren. Een Harley schuift best wel snel met het treeplankje over het asfalt, over een losse band kan je best rijden, zelfs zonder handen aan het stuur en over een plasje water hoef je je niet echt druk te maken. Maar ook dat mijn bochtentechniek best goed was, maar dat ik nog niet de snelheid aandurfde. Dus reed ik bij het tweede deel bochtentechniek af en toe niet met mijn eigen groepje mee, maar tufte ik ergens tussen de andere groepen in. Maar zo kon ik gelukkig mijn eigen rondjes rijden, waarbij ik vanzelf merkte dat hoe meer vertrouwen ik kreeg, ik toch wel weer iedere keer net ietsjes harder door een bocht durfde. 

Nu is het gewoon het geleerde in de praktijk blijven brengen. Al hoop ik dat ik een deel van wat ik heb geoefend nooit in de praktijk hoef toe te passen (remmen met 100 km/uur bijv. of een bermvlucht). Maar ik weet gelukkig wel dat ik het kan. En dat geeft wel vertrouwen!

Kortom, beide trainingen waren super leerzaam, hebben mijn rijvaardigheid weer verbeterd, mijn zelfvertrouwen een boost gegeven, maar bovenal erg gezellig met een boel lol!!!!

Kijk, zonder handjes aan het stuur….

Door de waterbak….

Bij instructeur Jan achterop….

Lekker door de bocht….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.